Jak radzić sobie z problemami dotyczącymi płatności w branży TSL?

Dużym problemem dla całej branży TSL jest płynność finansowa klientów, która utrudnia funkcjonowanie na rynku i powoduje zatory płatnicze. Przedsiębiorstwa często korzystają z faktoringu lub usługi SKONT, czyli możliwości uzyskania szybszej płatności za wykonaną usługę. Jednak, jak jeszcze branża TSL może radzić sobie z brakiem płynności finansowej?

Zatory płatnicze w branży TSL

Zwykle terminy płatności w transporcie wynoszą 45 lub 60 dni. W tym czasie przewoźnik musi spłacić wszystkie swoje zobowiązania. Należą do nich między innymi wynagrodzenia dla kierowców oraz raty leasingu, które należy regulować co miesiąc. Podobnie karty paliwowe należy opłacać zgodnie z terminem ustalonym z dostawcą. W międzyczasie przewoźnik musi zadbać o stan pojazdów, opłacić naprawy czy przeglądy posiadanej przez niego floty. To tylko niektóre zobowiązania przewoźnika, który musi sam uregulować zazwyczaj w o wiele krótszym terminie niż 60 dni. Wydłużony termin płatności i brak środków obrotowych to nie jedyne problemy. Zdarzają się sytuacje, kiedy klienci nie płacą w ogóle, a usługa została wykonana. Duża rozbieżność pomiędzy terminami płatności na fakturach a zobowiązaniami firmy może doprowadzić do utraty płynności finansowej i zatorów płatniczych.

Działania prewencyjne – weryfikacja firm

Jedną z najważniejszych kwestii przed nawiązaniem współpracy z kontrahentem jest weryfikacja wiarygodności płatniczej firmy i analiza danych finansowych. Informacje na temat kondycji przedsiębiorstwa można sprawdzić na stronie Komisji Europejskiej (np. czy firma jest czynnym płatnikiem VATu) czy internetowych rejestrach długów. Z pomocą przychodzą również giełdy transportowe. Na platformach dostępne są oceny realnych klientów, a czasami informacje dotyczące rzetelności i terminowości w zapłacie faktur. Warto również poszukać na forach czy grupach tematycznych informacji na temat danej firmy – kontrahenci często dzielą się opiniami dotyczącymi przebiegu współpracy. Działania prewencyjne dotyczą również pozyskania informacji o otwartych windykacjach czy wpisach do bazy dłużników.

Szczegółowa analiza umów z kontrahentami

Aby uniknąć lub zminimalizować ryzyko utraty płynności finansowej, należy ustalić z kontrahentami warunki współpracy, przede wszystkim dotyczącymi zasad i terminów płatności. Zdarza się, że w umowie znajdują się niejasne zapisy, haczyki czy zapisy dające pretekst do odroczenia terminów płatności. Warto zwrócić uwagę na sposoby dostarczenia faktur i innych dokumentów – może się okazać, że niezgodność z umową spowoduje wydłużenie terminu płatności za wykonaną usługę.  Należy również zweryfikować zwyczaje płatnicze obowiązujące w danym kraju. Przykładowo w Wielkiej Brytanii płatności dokonywane są na podstawie przesłanych przez przewoźnika zestawień faktur (statement), a w Niemczech czy Austrii not kredytowych (gutschrift). Dobra znajomość warunków współpracy oraz weryfikacja umów może zapobiec wydłużaniu terminów płatności przez kontrahentów, a co za tym idzie uniknąć zatorów płatniczych.