Usługi transportowo-logistyczne to najszybciej rozwijająca się gałąź gospodarki w Polsce, wspomagając działanie przemysłu i sektora produkcyjnego. Rodzimi przedsiębiorcy wypadają imponująco na tle innych krajów Unii Europejskiej, realizując jedną piątą międzynarodowych przewozów drogowych. Od prawie 10 lat dynamika wzrostu usług transportowych w Polsce jest szybsza niż w którymkolwiek kraju UE. Jednak czy w najbliższych latach możemy spodziewać się równie optymistycznych scenariuszy?
Polska jako lider na rynku międzynarodowym
Branża TLS stanowi jedno z kół zamachowych polskiej gospodarki. Polskie przedsiębiorstwa znalazły się w ścisłej czołówce międzynarodowych przewozów drogowych. Od 2012 roku polskie firmy z sektora transportowo-logistycznego są nieprzerwanie na pierwszym miejscu pod względem liczby przewiezionych ton ładunków w transporcie międzynarodowym. Spektakularny wzrost wynika między innymi ze wzrostu obrotów handlu zagranicznego oraz za sprawą przystąpienia Polski do UE, dając dostęp do unijnego rynku przewozów drogowych. Nie bez znaczenia ma również konkurencyjność cenowa polskich przewoźników, dzięki czemu sukcesywnie rośnie ich znaczenie w przewozach między krajami Unii Europejskiej (kabotaż) oraz pomiędzy krajami obcymi (cross-trade). Polskie firmy transportowe wyraźnie dominują w dwustronnych przewozach pomiędzy pozostałymi krajami Unii Europejskiej – najważniejsze relacje obustronne w drogowym transporcie towarów dotyczą Polski i Niemiec.
Czy można spodziewać się dynamicznych wzrostów w kolejnych latach?
Niestety istnieją pewne zagrożenia dla rozwoju branży transportowo-logistycznej, wynikające z niekorzystnych zmian w otoczeniu regulacyjnym transportu drogowego. Na spowolnienie gospodarcze mają również wpływ czynniki gospodarcze, takie jak Brexit i wojny celne. Prognozy makroekonomiczne wskazują na łagodne spowolnienie gospodarcze, utrzymując kilkuprocentowe tempo wzrostu. Mimo wyzwań dla sektora transportowo-logistycznego, polska branża transportowa będzie wciąż w najbliższych latach odnotowywać wzrost na swoje usługi. Od 2030 roku możliwy jest wzrost popytu na usługi krajowe.
Niemcy jako główni partnerzy handlowi w transporcie międzynarodowym
Sytuacja Niemiec ma duży wpływ na stan polskiej gospodarki, ponieważ są dla naszych krajowych przedsiębiorców głównymi partnerami handlowymi. Zgodnie z raportem Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BAG), polskie firmy transportowe w 2018 roku były liderami pod względem transportu udziału zagranicznych ciężarówek jeżdżących po niemieckich drogach. Stan gospodarki naszych zachodnich sąsiadów ma duży wpływ na branżę transportowo-logistyczną w Polsce. Według Głównego Urzędu Statystycznego, w 2018 roku towary sprzedane do Niemiec stanowiły 28,2 proc. polskiego eksportu. Polscy przewoźnicy mają również duże znaczenie w przewozach do i z Holandii, Włoch i Francji.
Rozwój rynku powierzchni magazynowych i logistycznych
Polska stanowi również bazę do ekspansji na rynki wschodnie m.in. Rosji, Ukrainy i Białorusi, co jest jednym z powodów dynamicznego rozwoju powierzchni magazynowych i logistycznych w ciągu ostatnich 10 lat. W porównaniu do Niemiec, magazyny są również atrakcyjne pod kątem kosztów najmu – u naszego zachodniego sąsiada czynsze są wyższe o 50-80 proc. od stawek bazowych na terenie Polski. Perspektywy rozwoju rynku magazynowego w naszym kraju są bardzo korzystne, głównie ze względu rozbudowy infrastruktury transportowej.