Jak zaksięgować licencję na transport międzynarodowy?

Osoba, która chce prowadzić działalność gospodarczą związaną z międzynarodowym transportem drogowym musi posiadać ważną licencję transportową. Jest to niezbędny dokument, którym powinien dysponować każdy przedsiębiorca, który zarabia na przewozie osób i towarów. Czym jest licencja na transport międzynarodowy i jak ją zaksięgować?

Co to jest licencja na transport międzynarodowy?

Licencja na transport międzynarodowy to dokument stanowiący o tym, że dany przedsiębiorca ma możliwość wykonywania transportu międzynarodowego w odniesieniu do osób i rzeczy. Innymi słowy, jest to pozwolenie na wykonywanie zawodu zgodnie z obowiązującym prawem. Każdy przedsiębiorca, który świadczy usługi przewozowe musi być w posiadaniu takiej licencji, bez względu na rodzaj pojazdu wykorzystywanego w transporcie. Licencję mogą wydać dwa podmioty, do których zalicza się starostę powiatu oraz prezydenta miasta. Należy pamiętać, że licencja na transport międzynarodowy zostaje wydana na podstawie posiadanego zezwolenia do wykonywania zawodu przewoźnika.

Jakie warunki należy spełnić, by móc starać o uzyskanie licencji?

Aby móc starać się o licencję o transport międzynarodowy trzeba spełnić kilka warunków, które reguluje ustawa o transporcie drogowym:

  • Przedsiębiorca musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
  • Przynajmniej jedna osoba zarządzająca przedsiębiorstwem musi posiadać certyfikat kompetencji zawodowych.
  • Przedsiębiorca nie może mieć zakazu wykonywania działalności w zakresie transportu drogowego.
  • Osoba ubiegająca się o licencję musi posiadać oświadczenie o dobrej reputacji.
  • Przedsiębiorca musi mieć odpowiednią zdolność finansową (zabezpieczenie na równowartość 9 tys. euro na pierwszy pojazd przeznaczony do transportu i 5 tys. euro na każdy kolejny). 

Ponadto należy uiścić odpowiednią opłatę, która jest uzależniona od czasu, na jaki chcemy uzyskać licencję. Może to być zarówno 5 lat, jak i 10 lat. W pierwszym przypadku wysokość opłaty wynosi 4 tysiące złotych. Jeżeli chcemy uzyskać licencję na 10 lat należy uiścić opłatę w wysokości 8 tysięcy złotych.

Księgowanie licencji o transport międzynarodowy

Każda osoba ponosząca wydatki na uzyskanie licencji może zaliczyć je do kosztów prowadzonej działalności. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów podatkowych, przedsiębiorca musi go ponieść w celu osiągnięcia przychodu. Wydatek nie powinien być wymieniony w ustawowym katalogu kosztów niepotrąconych. Poniesione koszty w celu nabycia licencji wolno jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wydatków tych nie należy utożsamiać z wartościami niematerialnymi i prawnymi, a co za tym idzie, rozliczać poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Licencję należy zaksięgować w KPiR w kolumnie nr 10, natomiast kolumna nr 11 jest przeznaczona do określenia wszystkich dodatkowych kosztów ubocznych (zakup towarów i materiałów).