Każdy przedsiębiorca dąży do optymalizacji kosztów prowadzenia firmy. Logistyka jest jednym z najważniejszych elementów działalności, na której można zaoszczędzić, nie obniżając jakości usług. Aby zredukować duże wydatki, dobrym rozwiązaniem jest logistyka kontraktowa. Na czym polega i jakie są jej zalety?
Czym jest logistyka kontraktowa?
Logistyka kontraktowa to usługa oferowana przez wyspecjalizowane firmy, które dysponują własnym zapleczem logistycznym. Zewnętrzne firmy logistyczne są odpowiedzialne za szereg operacji prowadzonych na powierzchni magazynowej, a także usługi obejmujące flotę pojazdów oraz wyposażenie i maszyny, które usprawniają obsługę klientów. Logistyka kontraktowa wymaga sprawnego zarządzania łańcuchem dostaw. W tym przypadku firmy zewnętrzne powinny posiadać personel, który posiada konkretne umiejętności. Doświadczenie i wiedza przekładają się na prawidłowe zarządzanie procesami logistycznymi. Operator jest odpowiedzialny za wszystkie operacje, począwszy od wytworzenia danego produktu, na przekazaniu do punktu sprzedaży kończąc. Z logistyki kontraktowej często korzystają właściciele sklepów internetowych, którzy chcą maksymalnie zminimalizować koszty procesów logistycznych i zadbać o wysoką jakość oferowanych usług. Outsourcing sprawdza się w przypadku firm, które chcą zlecić zadania, z którymi nie poradziłyby sobie samodzielnie, nie posiadają odpowiednich zasobów czy czasu.
Jakie usługi obejmuje logistyka kontraktowa?
Właściciele przedsiębiorstw najczęściej korzystają z usługi składowania towarów, zarówno krótko i długookresowego. Jednak logistyka kontraktowa oferuje o wiele więcej operacji. Jednym z zadań firmy logistycznej jest przeładunek kompletacyjny (cross-docking), czyli odbiór, magazynowanie towaru w celu przeładunku i dalszego transportu. Takie rozwiązanie sprawdzi się szczególnie w przypadku dystrybutorów, odbierających od producenta ładunek na paletach, który jest następnie rozdzielany, kompletowany i wysyłany pod zamówienia sklepów. Współpraca w zakresie logistyki kontraktowej obejmuje wszystkie usługi logistyczne, takie jak transport, dystrybucja, składowanie towaru, etykietowanie, foliowanie, zarządzanie punktami sprzedaży, fakturowanie czy obsługę posprzedażową. Bardzo popularną usługą świadczoną na rzecz sklepów internetowych jest wdrożenie systemów informatycznych, które umożliwiają i ułatwiają śledzenie stanów magazynowych w czasie rzeczywistym, obsługę zwrotów i reklamacji.
Logistyka kontraktowa – główne korzyści
Jedną z zalet logistyki kontraktowej jest redukcja kosztów, związana z organizacją procesów logistycznych. Sklepy internetowe nie muszą posiadać własnego magazynu, co oznacza brak konieczności zatrudniania wykwalifikowanych pracowników. Posiadanie własnej powierzchni magazynowej oznacza dla właściciela firmy dodatkowe koszty w postaci utrzymania czy konieczności ubezpieczenia. Sklepy internetowe korzystające z usług firmy logistycznej nie zajmują się organizacją pracy, planowaniem łańcuchów dostaw, zarządzaniem zapasami, przetwarzaniem zamówień czy transportem i dystrybucją towarów. Dzięki outsourcingowi firmy mogą zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale również czas.