W przypadku większości polskich przedsiębiorstw, minimalne stawki dla pracowników określa polskie prawodawstwo. Jednak nadchodzą duże zmiany dla branży transportowej w kwestii wynagrodzeń za pracę na terenie krajów UE. Czego dokładnie dotyczą?
Ustawa o płacy minimalnej w Niemczech
W 2015 roku uchwalono w Niemczech ustawę dotyczącą płacy minimalnej (MiLoG). W myśl nowych przepisów przewoźnicy muszą wypłacać pracownikom minimalną stawkę, obowiązującą w danym kraju. Innymi słowy, niezależnie od tego, jakiej narodowości jest kierowca, musi otrzymywać minimalną stawkę godzinową określoną w niemieckim prawodawstwie. W ślad za Niemcami poszły inne kraje, takie jak Francja, Austria, Niderlandy, Belgia, Norwegia, Dania i Finlandia. Jednak od 2 lutego 2022 roku na przewoźników czekają nowe zmiany. Przepisy szczególnie uderzą w Polskę i kraje, które oferują minimalne wynagrodzenie na podobnym poziomie. Dla przewoźnika z Niemiec czy Francji nie będą miały dużego znaczenia, ponieważ niezależnie od kierunku, w większości przypadków nie będzie konieczności dopłat do wynagrodzenia pracowników.
Płaca minimalna dla kierowców międzynarodowych
Na terenie wspólnoty pracodawcy będą musieli zapłacić kierowcom pełne wynagrodzenie minimalne obowiązujące w danym kraju. Przepisy nie obejmują przejazdów tranzytowych, ani transportu bilateralnego. Stawki polskich i niemieckich pracodawców znacząco się różnią. Przykładowo, kierowca pracujący 200 godzin w miesiącu otrzymuje stawkę minimalną w wysokości 14 zł za godzinę, natomiast w Niemczech 9,5 euro, czyli około 45 zł. W myśl nowej ustawy, polski pracodawca będzie musiał zapewnić kierowcy wyższą wypłatę lub szczegółowo wyliczyć minimalne wynagrodzenie w poszczególnych krajach UE. Oznacza to wzrost kosztów firm transportowych nawet o 100%. Niezależnie od tego, czy przed lutym 2022 roku przepisy się zmienią, właściciele firm transportowych muszą mieć świadomość, że koszty utrzymania kierowców będą dużo większe.
Regulacje w zakresie projektu zmiany ustawy
W dniu 29 lipca 2021 roku został opublikowany projekt ustawy o transporcie drogowym i innych ustaw w ramach wdrażania Pakietu mobilności. Zaproponowane rozwiązania nie są korzystne dla polskich przewoźników. Oprócz wypłaty wynagrodzenia obowiązującego w danym kraju wspólnoty, przepisy przewidują likwidację diety i ryczałtu noclegowego dla kierowców zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę, opodatkowanie i ozusowanie całego wynagrodzenia kierowcy, a także zaostrzenie kar finansowych i wprowadzenie nowych kategorii naruszeń. Polscy przewoźnicy zaapelowali o nowelizację Ustawy o Czasie Pracy Kierowców, jednak jeżeli nic się nie zmieni, skutki wprowadzonych przepisów będą dotkliwe dla przedsiębiorstw transportowych. Temat rozliczania płacy minimalnej wymaga aktualizacji wiedzy we własnym zakresie. Za naruszenie przepisów obowiązujących w danym kraju grożą przewoźnikom kary finansowe.