Bez odpowiedniej kontroli w trakcie jazdy wielu kierowców przecenia swoje możliwości i wydłuża czas pracy. Wówczas na niebezpieczeństwo na drodze narażeni są nie tylko kierowcy, ale również inni uczestnicy ruchu. Aby rozwiązać ten problem w pojazdach zamieszcza się tachografy.
Czym jest i jak działa tachograf?
Tachograf to urządzenie pomiarowe, które rejestruje prędkość, czas jazdy i postojów, zdarzenia, usterki oraz odległość przebytą pojazdem. Dostarcza niezbędne dane do prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowcy. Z zapisu można odczytać, czy użytkownik pojazdu wykorzystał obowiązkowe przerwy, co ma na celu zminimalizowanie zdarzeń drogowych, których przyczyną było zmęczenie organizmu. Tachograf jest obowiązkowym elementem wyposażenia samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Dotyczy zarówno samochodów ciężarowych, dostawczych, jak i autobusów, z wyłączeniem autobusów miejskich. Wyróżnia się dwa rodzaje tachografów – analogowy i cyfrowy. Ten pierwszy można spotkać w samochodach rejestrowanych przed 2006 rokiem. Po tej dacie montowane są wyłącznie tachografy cyfrowe.
Tachograf analogowy to urządzenie, które zapisuje parametry pracy na wykresówkach, czyli papierowych tarczach za pomocą rysika. Tachograf analogowy odnotowuje dane za pośrednictwem impulsów wysyłanych z czujnika ruchu znajdującego się w skrzyni biegów. Urządzenie zapisuje również obroty silnika. Urządzenia analogowe zostały wycofane ze względu na łatwość fałszowania danych oraz podatność na błędy w zapisach. Za wykorzystywanie tego rodzaju tachografu po 2006 roku grozi kara pieniężna.
Tachograf cyfrowy
Drugim rodzajem jest tachograf cyfrowy, czyli urządzenie rejestrujące i zapisujące dane na nośnikach pamięci, czyli twardym dysku i karcie z chipem. Wyposażony jest w wyświetlacz pokazujące aktualne informacje o stanie jazdy. Tachograf przypomina swoim wyglądem radio samochodowe i z reguły montowany jest w desce rozdzielczej, co umożliwia łatwy dostęp kierowcy. Do uruchomienia urządzenia niezbędna jest karta kierowcy. W przypadku kontroli policji lub Inspekcji Transportu Drogowego kierowca może zostać poproszony o przedstawienie zapisu tachografu. Podczas kontroli, kartę umieszcza się w czytniku, pokazującym dane na temat przebiegu podróży, czyli prędkości, dystansie oraz postojach. Informacje przechowywane są w tachografie przez rok.