Transport samochodu można powierzyć firmie transportowej lub zrobić to we własnym zakresie wynajmując lawetę. Jednak podczas pierwszej próby należy dokładnie zapoznać się z instrukcją i skorzystać z porady pracownika wypożyczalni.
Jak zamocować samochód na lawecie?
Chcąc wciągnąć samochód na lawetę, warto skorzystać z pomocy doświadczonej osoby, która wycentruje pojazd w czasie podjeżdżania. Praca w parach znacząco usprawnia pracę i zapewnia bezpieczeństwo. Nawet najmniejszy błąd może spowodować, że uszkodzimy zarówno samochód, jak i lawetę. Aby odpowiednio umiejscowić samochód na lawecie, należy maksymalnie dociążyć przód lawety, najeżdżając osią, nad którą jest silnik. Większość samochodów posiada silnik z przodu samochodu, jednak jeżeli znajduje się z tyłu, należy wjeżdżać na lawetę tyłem.
Zwiększony nacisk na przednią oś lawety zwiększy jej przyczepność do podłoża. Tym sposobem zapewnimy stabilność pojazdom na zakrętach i zapobiegniemy utracie kontroli nad lawetą. Należy pamiętać, że ok. 10% rzeczywistej wagi lawety wraz z samochodem musi spoczywać na haku. Masę można sprawdzić za pomocą specjalnej wagi, dostępnej w sklepach z akcesoriami do lawet lub wypożyczyć z wypożyczalni. Następnie należy zaznaczyć na lawecie miejsca, w których powinny znajdować się przednie i tylne koła. Przed wciągnięciem samochodu na lawetę należy się upewnić, że hamulec najazdowy i oświetlenie działają prawidłowo. Dbając o bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników ruchu drogowego, należy utrzymywać dobry stan ogumienia przyczepy. W trakcie kontroli, policja może również sprawdzić stan pasów mocujących.
Prawidłowe zapinanie pasów mocujących
Jednym z najważniejszych etapów mocowania samochodu na lawecie jest zabezpieczenie go specjalnymi pasami. Powinno się je założyć na minimum 3 koła. Oczywiście najstabilniejszym sposobem zabezpieczania pojazdu będzie założenie pasów na wszystkie koła. Należy zwrócić szczególną uwagę, czy klamry pasów są całkowicie zamknięte. Jeżeli mocowanie poluzuje się, samochód może poruszać się na lawecie, a w najgorszym przypadku spaść na drogę i spowodować wypadek. Pasy mocujące nie mogą być zniszczone i muszą posiadać homologacje. Przetarte pasy w momencie silnego naprężenia mogą pęknąć. Dobór pasów jest uzależniony od masy przewożonego pojazdu i szerokości kół. Szerokość pasów mieści się w przedziale 25-75 mm. Najbardziej uniwersalne są pasy o szerokości 50 mm. Można je również dobierać ze względu na częstotliwość eksploatacji – firmy, które zajmują się importem i eksportem pojazdów powinny posiadać różne szerokości pasów, dostosowanych do różnego typu samochodów. Zdarza się, że wykorzystanie danego rodzaju pasów jest uzależnione od obowiązujących w danym kraju przepisów np. w Niemczech wymagane są trzypunktowe pasy z rękawem ochronnym.
Warto pamiętać, że prawidłowa metoda zabezpieczenia pojazdu na lawecie wpływa na bezpieczeństwo zarówno kierowcy, samochodu oraz innych uczestników ruchu drogowego. Sposób mocowania pojazdu na lawecie jest częściowo uregulowana prawem. Przyjmuje się, że rzeczywista waga przyczepy nie może przekraczać masy pojazdu ciągnącego.
Na co zwrócić uwagę przewożąc samochód na lawecie?
Podczas przewożenia pojazdu na lawecie należy stosować się do odpowiednich wytycznych. Jedne z nich obowiązują kierowcę, kierującego lawetą. Jeśli transportuje samochód osobowy, a dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, wówczas wystarczające będzie prawo jazdy kategorii B. Jednak jeżeli DMC przekracza 3,5 tony, kierowca musi posiadać prawo jazdy kategorii B+E. Należy również stosować się do ograniczeń prędkości na trasie. Na drodze jednojezdniowej laweta z samochodem nie może przekraczać prędkości 70 km/h. W przypadku dróg dwujezdniowych, ekspresowych i autostrad może się poruszać z maksymalną prędkością 80 km/h. Przestrzegając zasad ruchu drogowego oraz właściwie zabezpieczając pojazd na lawecie możemy być pewni, że bezpiecznie dotrze do miejsca docelowego.