Założenie działalności gospodarczej wymaga dopełnienia szeregu formalności. Ważna jest nie tylko prawidłowa rejestracja firmy, ale również uzyskanie stosownych pozwoleń. W przypadku firm spedycyjnych potrzebna będzie licencja spedycyjna. Co zrobić, aby ją otrzymać? Kto może starać się o licencję?
Co to jest licencja spedycyjna?
Prowadzenie działań transportowych w zakresie pośrednictwa w przewozie rzeczy wymaga uzyskanie odpowiedniej licencji. Wydawana jest przedsiębiorcom, którzy chcą prowadzić działalność spedycyjną. Należy jednak pamiętać, że licencja na wykonywanie działalności z zakresu spedycji nie uprawnia do wykonywania transportu drogowego. Firmy zajmujące się jednocześnie pośrednictwem przy przewozie rzeczy, jak i krajowym transportem drogowym otrzymują jedną licencję. Natomiast przedsiębiorca, który zajmuje się międzynarodowym przewozem musi posiadać dwie licencje – krajową dla pośrednictwa oraz międzynarodową dla transportu.
Kto może uzyskać licencję spedycyjną?
O licencję spedycyjną może starać się każda osoba, która planuje założyć działalność spedycyjną, jednak należy spełnić pewne warunki. Przede wszystkim osoba ubiegając się o pozwolenie nie może być skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwa skarbowe związane z wykonywanym zawodem, nie ma zakazu wykonywania działalności w zakresie transportu drogowego, posiada certyfikat kompetencji zawodowych lub zatrudnia osoby, które go posiadają, dysponuje majątkiem lub środkami finansowymi w wysokości 50 tys. euro. Jeśli właściciel firmy zajmuje się jednocześnie spedycją i transportem drogowym, wymagane jest również zabezpieczenie w wysokości 9 tys. euro dla pierwszego pojazdu oraz 5 tys. euro dla każdego kolejnego. Warto pamiętać, że właściwy organ przyznaje licencję w oparciu o tzw. dobrą reputację. Oznacza to, że przedsiębiorca nie może być karany z zakresu praw odnoszących się do prowadzonego biznesu.
Co należy zrobić, by otrzymać licencję spedycyjną?
O pozwolenie na prowadzenie firmy spedycyjnej warto starać się przed zarejestrowaniem działalności, ponieważ cały proces może zająć trochę czasu. Uzyskanie licencji jest możliwe tylko w przypadku uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych, po zdaniu egzaminu. Certyfikat powinna posiadać przynajmniej jedna osoba w przedsiębiorstwie (nie musi to być właściciel firmy). Kolejnym krokiem jest złożenie wniosku w Starostwie lub Urzędzie Miasta. Licencja wydawana jest przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego po otrzymaniu kompletu dokumentów. Licencję wydaje się na wskazany przez wnioskodawcę okres – od 2 do 50 lat.
Licencja spedycyjna wydawana jest niezwłocznie, wyłączając sytuację, kiedy wymagane są wyjaśnienia odnośnie kwestii formalnych. Wówczas należy czekać do 2 miesięcy od dnia złożenie wniosku. Przedsiębiorca prowadzący firmę spedycyjną ma możliwość zawieszenia działalności na 12 miesięcy bez utraty licencji. O tym fakcie należy poinformować organ, który udzielił pozwolenia w terminie do 14 dni od momentu, kiedy działalność została zawieszona.